معرفی دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های دولتی معتبر ایران است که در منطقهٔ اوین، غرب ولنجک و شرق درکه در شمال غربی شهر تهران واقع شده‌است.[۲] دانشگاه شهید بهشتی هم اکنون دارای ۱۹ دانشکده، ۳ پردیس و ۱۶ پژوهشکده و مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است. در حال حاضر سید حسن صدوق ریاست این دانشگاه را به عهده دارد.

این دانشگاه در سال ۱۳۳۸ با نام دانشگاه ملی ایران به‌دستور محمدرضا شاه پهلوی و توسط علی شیخ‌الاسلام تأسیس شد[۳] و تا پیش از سال ۱۳۶۲ با این نام خوانده می‌شد. علی‌رغم افتتاح رسمی در اسفندماه ۱۳۳۹، پذیرش دانشجو در مهرماه ۱۳۳۹ و توسط دانشکده‌های معماری و شهرسازی و علوم بانکداری که اولین دانشکده‌های دانشگاه بودند انجام شد. در خرداد ماه سال ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی وقت با تغییر نام دانشگاه از «دانشگاه ملی ایران» به «دانشگاه شهید بهشتی» موافقت کرد.

آذر ۱۳۳۳ شاه پس از کودتا سفری به آمریکا انجام داد. در این سفر علی شیخ‌الاسلام به‌عنوان نمایندهٔ دانشجویان ایرانی سخنرانی کرد و پیشنهاد تأسیس دانشگاه ملّی را به‌عنوان راهکاری برای جلوگیری از خروج جوانان ایرانی از کشور برای تحصیل به شاه ارائه کرد که مورد موافقت قرار گرفت.

باید توجه داشت که نام ملّی در زمان حکومت پهلوی به مؤسسات آموزشی اطلاق می‌شد که غیردولتی بودند و به‌وسیلهٔ دریافت شهریه از متقاضیان آموزش و خارج از بودجه دولت اداره می‌شدند.

پس از آن با حکم شاه دکتر شیخ الاسلام مأمور شد در اروپا و آمریکا دربارهٔ دانشگاه‌های غیردولتی مطالعه کند. در سال ۱۳۳۸ در دیداری که بین شاه و چند تن از استادان دانشگاه که در رأس آن‌ها جهانشاه صالح رئیس دانشگاه تهران قرار داشت، بار دیگر پیشنهاد تأسیس دانشگاه ملی مطرح شد. هر چند از نتایج این مذاکرات اطلاعی در دست نیست. در همین سال شیخ الاسلام به ایران بازمی‌گردد و با کسب موافقت نهایی محمدرضا پهلوی دهم آذر ۱۳۳۸ «دبیرخانهٔ دانشگاه ملی» را در خانهٔ خود در خیابان رامسر به طور غیررسمی به‌راه می‌اندازد.

۲۹ اسفند ۱۳۳۸ با فرمان شاه و موافقت حسین علا، «وزیر دربار»، دبیرخانهٔ دانشگاه ملی به ساختمانی واقع در خیابان پاستور پلاک ۵۷ منتقل می‌شد. این ساختمان از املاک وزارت دربار بود که در اختیار شجاع‌الدین شفا رئیس کمیتهٔ تهیهٔ مقدّمات جشن‌های ۲۵۰۰ ساله بود. کار دبیرخانه تهیهٔ اطلاعاتی مربوط به‌سوابق تحصیلی فارغ التحصیلان بیکار اروپا و آمریکا و تهیهٔ مقدمات تأسیس دانشگاه بود.

با آشکار شدن اندیشهٔ تأسیس دانشگاه ملّی مخالفت‌های زیادی با آن در مجامع دانشگاهی آغاز شد. کسانی مانند «احمد فرهادی» رئیس دانشگاه تهران و «میمندی‌نژاد» رئیس دانشکدهٔ دامپزشکی و عبدالله ریاضی رئیس دانشکدهٔ فنی و رئیس مجلس شورای ملی از مخالفان سرسخت تأسیس این دانشگاه بودند. میمندی‌نژاد در مصاحبه‌ای که در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۳۳۸ در روزنامهٔ کیهان منتشر شد فکر تأسیس دانشگاه ملّی را اندیشه‌ای نابجا دانست و گفت: «دانشگاه تهران هنوز کامل نشده‌است اگر ملّت فکر تأسیس دانشگاه ملّی (غیردولتی) هستند که می‌تواند وضع دانشگاهی را بهتر سازد، باید همین دانشگاه موجود را ترّقی و تکامل دهد.»

علی‌رغم مخالفت‌های فراوان با حمایت پهلوی دوم تأسیس دانشگاه ملّی با جدیت پیگیری شد. هیئت مؤتمنین دانشگاه با عضویت وزیر دربار شاهنشاهی – که در آن زمان حسین علا بود – مدیر عامل بنیاد پهلوی، وزیر فرهنگ یک نفر از نمایندگان مجلس سنا، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی، مدیر کل بانک ملی ایران رئیس اتاق بازرگانی رئیس دانشگاه ملی ایران و حداقل سه نفر از شخصیت‌های علمی اقتصادی کشور تشکیل شد. در سال ۱۳۳۹ اساسنامهٔ دانشگاه توسط هیئت مؤتمنین تصویب شد. در ۸ آبان ۱۳۳۹ این اساسنامه مورد تصویب شورای عالی فرهنگ قرار گرفت.

اساسنامه دانشگاه ملی دارای پنج فصل و بیست و دو ماده بود. براساس ماده نخست نام دانشگاه «دانشگاه ملی ایران» و براساس مادهٔ دوم مقر اصلی آن تهران بود. به موجب مادهٔ سوم اساسنامه دانشگاه، این دانشگاه از تاریخ تأسیس دارای دو دانشکدهٔ بانکداری و علوم مالی اقتصادی و دانشکدهٔ معماری بود.[نیازمند منبع]
سال‌های اولیه

در پی انتشار اساسنامهٔ دانشگاه، خبر پذیرش ۲۰۰ نفر دانشجو برای اولین سال تحصیلی در دو دانشکده اعلام شد. دانشگاه ملی از نیمهٔ دوم مهر ۱۳۳۹ در یک ساختمان استیجاری نزدیک دوراهی یوسف آباد دانشگاه ملی فعالیت خود را آغاز کرد. در ۲۵ بهمن ۱۳۳۹ مراسم افتتاح دانشگاه ملی با حضور شاه و فرح پهلوی برگزار شد.

در سال‌های اولیهٔ تأسیس دانشگاه ملی دریافت شهریه از دانشجویان مهم‌ترین منبع تأمین هزینه‌های دانشگاه ملّی محسوب می‌شد، اگر چه مبالغی کمک دولتی نیز توسّط دانشگاه دریافت می‌شد.

بعد از چند سال با موافقت شاه و دستور حسن ارسنجانی وزیر کشاورزی وقت یک میلیون و پانصد هزار متر از زمین‌های سعادت آباد و ۱۰ هزار متر از زمین‌های بالای میدان ونک و ۷۰ هزار متر زمین خالصه مجاور اوین درکه برای اجرای ساختمان دانشگاه ملی در نظر گرفته می‌شود. مراسم کلنگ زنی عملیات ساختمانی دانشگاه ملی با حضور فرح پهلوی، علی شیخ الاسلام، انوشیروان پویان، هوشنگ نهاوندی و تعدادی از شخصیت‌های علمی کشور در منطقه بالای اوین درکه برگزار شد.

کانون مترقی که حسنعلی منصور در سال ۴۲ تشکیل داد از جمله کانون‌های سیاسی بود که از قبل پی‌ریزی فرهنگی و علمی شده بود.

شیخ‌الاسلام که دانشگاه ملی را بنا گذاشت به تدریج کسانی که در آمریکا تحصیل کرده بودند را به دانشگاه کشاند. اعضای هیئت علمی اولیه این دانشگاه کم و بیش دانش‌آموختگان آمریکایی بودند. در این نهاد، شیخ‌الاسلام سعی داشت بخشی از جامعهٔ نخبگان ایرانی را که عمدتاً از طبقه متوسط جامعه بودند به آنجا بکشاند. حالا تصور کنید جامعه علمی دانشگاه ملی عمدتاً دانش‌آموختگان آمریکا بودند، دانشجویان از افراد متمول و طبقهٔ متوسط جامعه در کنار هم گرد آمده بودند که در واقع جامعهٔ جدیدی از طبقهٔ سیاسی آن زمان را تشکیل دادند.[۴]

با تمام این مسائل دانشگاه ملی ایران به دلیل نوپا بودن و نیز دریافت شهریه در اولویت‌های مرتبه پایین متقاضیان تحصیلات دانشگاهی (به جز افرادی که از تمکن مالی برخوردار بودند) قرار می‌گرفت.

در مدت پنج سال ریاست شیخ الاسلام علاوه بر دانشکدهٔ اقتصاد و معماری دانشکده پزشکی ۱۳۴۰ زبان‌های خارجی ۱۳۴۱، علوم ۱۳۴۲، دندانپزشکی ۱۳۴۴، راه‌اندازی شد. پس از شیخ الاسلام، عبدالعلی جهانشاهی و سپس علی اکبر بینا به ریاست دانشگاه ملی منصوب شد. در زمان ریاست بینا دانشکدهٔ حقوق راه‌اندازی شد. پس از وی محمد علی مجتهدی (مؤسس دانشگاه صنعتی شریف) و سپس انوشیروان پویان به ریاست دانشگاه ملی منصوب شدند. پس از پویان نیز به ترتیب احمد هوشنگ شریفی، عباس صفویان و احمد قرشی ریاست دانشگاه را بر عهده گرفتند. در این سال‌ها دانشکدهٔ علوم زمین و دانشکده جامع انفورماتیک و دانشکدهٔ روان‌شناسی ساخته و وارد دایرهٔ مراکز علمی کشور شد.

مهترین تحول در تاریخ دانشگاه در سال ۱۳۵۳ رقم خورد، هنگامی که دولت وقت به پشتوانهٔ درآمدهای نفتی اقدام به پرداخت شهریهٔ موسسات آموزشی ملی (خصوصی) و رایگان کردن آنها نمود. این امر سبب شد تا بافت دانشجویی دانشگاه از انحصار طبقهٔ مرفه و بالای جامعه خارج شده و دانشجویان از طبقات مختلف و شرایط گوناگون از طریق کنکور سراسری وارد این دانشگاه شوند و بدین ترتیب دانشگاه عملاً به صورت یک دانشگاه عمومی مانند سایر دانشگاه‌ها درآمد.[نیازمند منبع]
تغییرات پس از انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به موجب قانونی که در شورای انقلاب تصویب شد دانشگاه ملی، دانشگاهی دولتی اعلام شد (قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه غیردولتی و خصوصی محسوب می‌شد) و در خرداد ماه سال ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی وقت با تغییر نام دانشگاه از «ملی ایران» به «شهید بهشتی» موافقت کرد.[نیازمند منبع]

در سال ۱۳۶۴ براساس مصوبهٔ دولت جمهوری اسلامی مبنی بر تأسیس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مراکز درمانی و دانشکده‌های پزشکی و پیراپزشکی از دانشگاه منفک و بعد از ادغام با برخی از مراکز آموزشی دیگر و با نام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت خود را آغاز کردند.[نیازمند منبع]
جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی‌های معتبر بین‌المللی

براساس جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۱۶ و بر اساس نظام رتبه‌بندی (کاکارلی سیموندز) QS، دانشگاه شهید بهشتی پس از دانشگاه‌های شریف، علم وصنعت، امیرکبیر و تهران، در رتبه پنچم ملی و در رتبه ۷۰۱+ قرار گرفت.[نیازمند منبع]

همچنین بر اساس نظام رتبه‌بندی تایم (Time Higher Education) در سال ۲۰۱۶، دانشگاه شهید بهشتی توانست در رتبه ۸۰۱+ قرار گیرد. همچنین بر اساس آخرین نتایج نظام رتبه‌بندی سال ۲۰۱۵ لایدن که در کشور هلند انجام می‌شود، ۱۳ دانشگاه ایرانی میان ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان مورد رتبه‌بندی قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این دانشگاه به ترتیب در رتبه‌های ۶۶۸ و ۵۸۴ قرار گرفت. این میزان رشد (۸۴ پله رشد در یکسال) بالاترین میزان جهش علمی در دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شود
قطب‌های علمی پژوهشی در دانشگاه شهید بهشتی

پلاسما و کاربردهای آن (مدیر قطب: دکتر بابک شکری)
توسعه پایدار محیط جغرافیایی
خانواده ایرانی و اسلامی (مدیر قطب: دکتر محمدعلی مظاهری تهرانی)
طراحی شهری در بافت‌های تاریخی با ارزش (مدیر قطب: دکتر علی غفاری)
فوتونیک (مدیر قطب: دکتر محمد مهدی طهرانچی)
کاتالیست (مدیر قطب: دکتر مصطفی محمد پور امینی)
معماری اسلامی

افراد
رؤسا

نام مدیران دانشگاه شهید بهشتی از ابتدا تا کنون به شرح زیر است:

علی شیخ الاسلام: علی شیخ الاسلام بنیانگذار دانشگاه، از اسفند ماه سال ۱۳۳۸ تا آبان ماه سال ۱۳۴۴ ریاست دانشگاه را بر عهده داشت. وی حدود ۵ سال رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود. فرخ‌رو پارسا، در سال‌های آغازین کار دانشگاه، عهده‌دار سِمَت مدیر کلی دبیرخانه دانشگاه ملی ایران بود که با این سِمَت وی نخستین مدیر کل زن در ایران شد.
عبدالعلی جهانشاهی: عبدالعلی جهانشاهی از آذر ۱۳۴۴ تا خرداد ۱۳۴۵ به عنوان رئیس دانشگاه فعالیت می‌کرد. وی نزدیک به هفت ماه رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود.
علی اکبر بینا: علی بینا از خرداد ۱۳۴۵ تا بهمن ۱۳۴۶ بر کرسی ریاست دانشگاه شهید بهشتی تکیه زد. وی کمتر از ۲ سال در این سمت فعالیت کرد.
محمد علی مجتهدی: محمد علی مجتهدی از اسفند ۱۳۴۶ تا مرداد ۱۳۴۷ رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود. وی تنها پنج ماه در این پست ماندگار شد.
انوشیروان پویان: انوشیروان پویان از شهریور سال ۱۳۴۷ تا شهریور ماه سال ۱۳۵۲ رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود. وی در حدود ۵ سال در ریاست این دانشگاه باقی‌ماند.
احمد هوشنگ شریفی: احمد هوشنگ شریفی از شهریور ۱۳۵۲ تا اردیبهشت ۱۳۵۳ به عنوان رئیس دانشگاه شهید بهشتی کار می‌کرد. وی کمتر از هشت ماه در این پست باقی‌ماند.
عباس صفویان: عباس صفویان از خرداد ۱۳۵۳ تا شهریور ۱۳۵۶ رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود. وی ۳ سال رئیس این دانشگاه بود.
احمد قریشی: احمد قریشی از شهریور ۵۶ تا مهر ۵۷ به عنوان رئیس دانشگاه شهید بهشتی فعالیت می‌کرد. وی حدود یک سال در سمت خود باقی‌ماند.
عبدالعلی جهانشاهی: عبدالعلی جهانشاهی از مهر ۵۷ تا بهمن ۵۷ تنها به مدت چهار ماه رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود.
عبدالصمد تقی‌زاده: عبدالصمد تقی‌زاده از اسفند ۵۷ تا آبان ۵۹ رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود. وی نزدیک به ۲ سال بر این دانشگاه ریاست کرد.
احمد اصغریان جدی: احمد اصغریان جدی از آبان ۱۳۵۹ تا آذر ۱۳۶۰ ریاست بر دانشگاه شهید بهشتی را تجربه کرد. وی یک سال رئیس این دانشگاه بود.
محمد حسن احمدی: محمد حسن احمدی تنها ۱۱ ماه رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود. وی از آذر ۱۳۶۰ تا آبان ۱۳۶۱ (۱۱ ماه) رئیس این دانشگاه بود.
احمد فرمد: احمد فرمد از آبان ۱۳۶۱ تا آبان ۱۳۶۳ رئیس دانشگاه شهید بهشتی بود. وی ۲ سال در این سمت فعالیت کرد.
هادی ندیمی: هادی ندیمی شاید در میان روسای دانشگاه‌های سراسری ایران دارای بالاترین رکورد ماندگاری بر پست ریاست باشد. ندیمی از آبان ماه سال ۱۳۶۳ تا بهمن سال ۱۳۸۴ (بیش از ۲۱ سال) ریاست دانشگاه شهید بهشتی را بر عهده داشت تا این دانشگاه مدت مدیدی از ثبات مدیریت برخوردار باشد. ندیمی بهمن ماه سال ۸۴ در حالی که شایعات زیادی دربارهٔ برکناری و یا استعفای وی وجود داشت با حمید لطیفی تعویض شد.
حمید لطیفی: حمید لطیفی از بهمن ۱۳۸۴ تا مهر ۱۳۸۶ ریاست دانشگاه شهید بهشتی را عهده‌دار شد. وی ۲ سال در این پست باقی‌ماند. در اواخر مهرماه ۸۶ دکتر لطیفی توسط وزیر وقت علوم دکتر زاهدی برکنار شد.
احمد شعبانی: احمد شعبانی از مهر ۸۶ تا اردیبهشت ۱۳۹۱ رئیس بود.
محمدمهدی طهرانچی: محمد مهدی تهرانچی از اردیبهشت ۱۳۹۱ ریاست دانشگاه شهید بهشتی را با حکم کامران دانشجو به عهده گرفت و تا بهمن ۱۳۹۵ در این سمت بود. [۵]


سید حسن صدوق

دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی
قله توچال از دانشکده ادبیات

دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشکده الهیات و ادیان
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
دانشکده حقوق
دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
دانشکده علوم ریاضی
دانشکده علوم زمین
دانشکده علوم و فناوری زیستی
دانشکدهٔ مدیریت و حسابداری
دانشکدهٔ معماری و شهرسازی
دانشکدهٔ مهندسی برق
دانشکدهٔ مهندسی فناوری‌های نوین
دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی
دانشکدهٔ مهندسی و علوم کامپیوتر
دانشکدهٔ مهندسی هسته‌ای
دانشکدهٔ پرستاری و مامایی
دانشکده شیمی
دانشکده دندانپزشکی
دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست
پژوهشکده لیزر و پلاسما
پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی
پژوهشکده خانواده
پژوهشکده علوم محیطی
پژوهشکده اعجاز قرآن
پژوهشکده علوم شناختی و مغز
پژوهشکده فضای مجازی
پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری
پژوهشکده منطقه‌ای
مرکز اسناد و تحقیقات دانشکده معماری و شهرسازی
مرکز تحقیقات اقتصاد اسلامی
مرکز مطالعات سنجش از راه دور و GIS
مرکز تحقیقات وقف
مرکز تحقیقات پروتئین
مرکز پژوهشی استحصال آب از منابع غیرمتعارف
مرکز تحقیقات حقوق بشر، صلح و دموکراسی

پردیس‌ها

پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور (تهرانپارس)
پردیس بین‌الملل دانشگاهی (اکباتان)
پردیس علمی، تحقیقاتی زیرآب (مازندران)

دانش آموختگان سرشناس

میرحسین موسوی – پنجمین و آخرین نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸
زهرا رهنورد – نویسنده، روزنامه‌نگار و هنرمند اهل ایران و رئیس دانشگاه الزهرا (۱۳۸۵–۱۳۷۷)
نسرین ستوده -حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی که از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، در بازداشتگاه اوین به سر برد.
معصومه ابتکار – معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در دولت‌های هفتم، هشتم و یازدهم
آزاده نامداری – مجری تلویزیون صدا و سیمای ایران
نیوشا ضیغمی -بازیگر زن ایرانی است. وی دانش‌آموخته رشته روانشناسی کودک در دانشگاه شهید بهشتی است.
حسن سبحانی – دکترای علوم اقتصادی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران و نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی
سید محمد بهشتی شیرازی – رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس کمیته ملی ایکوم ایران است.
عبدالعلی بازرگان – روزنامه‌نگار، نویسنده آثار سیاسی و مذهبی، عضو نهضت آزادی و از منتقدان حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی ایران است.
محسن سازگارا -فعال سیاسی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر دانشگاه است که در دهه ۱۳۸۰ دو بار به دلیل اقدام علیه امنیت ملی زندانی شد و سپس به آمریکا مهاجرت کرد.
جواد اطاعت – سیاستمدار و استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است.
شهیندخت مولاوردی – حقوق‌دان، فعال سیاسی اصلاح طلب، پژوهشگر و فعال امور زنان، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی است.
علی نوبخت حقیقی – پزشک ایرانی و نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در مجلس شورای اسلامی است که ریاست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را برعهده دارد. او برادر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران است.
کوروش یغمایی – آهنگساز، آواز خوان، نوازنده و تنظیم‌کنندهٔ ایرانی و نوازندهٔ چیره‌دست گیتار الکتریک و بنیان‌گذار موسیقی راکدر ایران است. وی همچنین در رشتهٔ جامعه‌شناسی تحصیل کرده‌است.
علیرضا دبیر – کشتی‌گیر آزادکار ایرانی و قهرمان سابق جهان و المپیک بوده و همچنین عضو دوره سوم و چهارم شورای شهر تهران است.
فریدون عباسی – فیزیکدان ایرانی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران است. وی عضو هیت علمی دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد.

پایگاه نشر دانش[۶]

پایگاه نشر دانش دانشگاه شهید بهشتی با هدف ارائهٔ همهٔ محتواهای دانشی این دانشگاه در فضای وب آماده شده است. راه‌اندازی این سامانه کمک می‌کند تا کلیه پژوهش‌ها و فعالیت‌های تولید دانش در دانشگاه شهید بهشتی ساماندهی شده، هزینه‌های جانبی تولید محتوا کم شود و بتوان این هزینه را برای افزایش کیفیت محتوایی به کاربرد. به کمک این پایگاه محققین و دانشجویان می‌توانند به راحتی به محتوای همه نشریات علمی این دانشگاه، دسترسی داشته و از آن‌ها استفاده کنند. همچنین امکان خرید و ارسال سفارش کتاب‌های چاپ شده توسط انتشارات دانشگاه نیز برای همه وجود دارد. به زودی محتوای پایان‌نامه‌های دانشگاه، همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی برگزار شده در دانشگاه و دیگر تولیدات علمی دانشگاه در این پایگاه قرار خواهد گرفت.[نیازمند منبع]
سالن همکف دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی
مؤسسهٔ توسعهٔ گوهرشناسی ایران

مؤسسه توسعه گوهرشناسی دانشگاه شهید بهشتی با همراهی اتحادیهٔ طلا و جواهر و مرکز توسعه و پژوهش صنایع نوین وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف و به‌عنوان یک واحد فناور از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در دانشگاه شهید بهشتی آغاز نمود. در این مؤسسه پژوهش‌های علمی، خدمات آزمایشگاهی و آموزش در زمینهٔ طلا، کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی از ابتدائی‌ترین مراحل اکتشاف آن‌ها تا استخراج، فراوری و تجارت انجام می‌شود. مؤسسهٔ توسعهٔ گوهرشناسی ایران با مشارکت محققان دانشگاهی و صاحب نظران تجارت سنگ‌های قیمتی با هدف ایجاد یک مرکز کاملاً تخصصی بنیان گذاشته شده است.[۷][۸]


دوره‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی تهران

دوره‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی تهران یکی از معتبرترین دوره‌ها در ایران و در سطح خاورمیانه می‌باشد. مدرک دوره‌های مجازی این دانشگاه در تمامی دانشگاه‌های معتبر دنیا پذیرفته می‌شود و از اعتبار بسیار خوبی برخوردار است. این دوره‌ها برای کسانی که شاغل هستند و یا وقت کافی در اختیار ندارند بهترین گزینه می‌باشد. علاقه‌مندان جهت پذیرفته شدن در این دوره‌ها باید در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی شرکت نمایند و در صورتی که در این آزمون مجاز شوند می‌توانند نسبت به انتخاب این دانشگاه اقدام نمایند. در حال حاضر این دانشگاه در رشته‌های مهندسی معماری کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر، مدیریت فناوری اطلاعات، حساب داری و علوم کامپیوتر از طریق آزمون کارشناسی ارشد دولتی دانشجو می‌پذیرد. برای پذیرفته شدن در این دانشگاه حداکثر باید رتبهٔ ۱۵۰ را در آزمون کارشناسی ارشد رشتهٔ مربوطه کسب نمایید.[نیازمند منبع]
امکانات آموزشی و رفاهی
خوابگاه کوی پسران
خوابگاه کوی پسران
خیابان دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی

پارک علمی-تحقیقاتی زیر آب شهرستان سوادکوه مازندران (سال تأسیس ۱۳۸۱)؛
کتابخانهٔ مرکزی و مرکز اسناد (سال تأسیس ۱۳۳۹)؛
گروه معارف اسلامی (سال تأسیس ۱۳۶۰)؛
خوابگاه‌ها:
مجتمع خوابگاه‌های کوی دختران (داخل دانشگاه)؛
مجتمع خوابگاه‌های کوی پسران (داخل دانشگاه)؛
مجتمع دانش‌پژوهان دانشگاه شهید بهشتی (متأهلان)؛
خوابگاه قائم مقام فراهانی ویژهٔ پسران؛
خوابگاه ولی‌عصر، ویژهٔ پسران؛
خوابگاه رنجبران، ویژهٔ پسران؛ (پردیس فنی و مهندسی عباسپور)
خوابگاه رستگار، ویژهٔ پسران؛ (پردیس فنی و مهندسی عباسپور)
خوابگاه بلوار کشاورز، ویژهٔ دختران؛
خوابگاه رستاک، ویژهٔ دختران؛
وب‌گاه رایانه (سال تأسیس ۸۴–۸۳)؛
ادارهٔ بهداشت، امور درمان و دانشجویان؛
مرکز خدمات مشاوره‌ای؛
ادارهٔ تربیت بدنی؛
مدیریت امور فرهنگی و فوق برنامه:
کانون‌های دانشجویی (کانون علم و دین، کانون ایران‌شناسی، …)؛
تشکل‌های دانشجویی؛
نشریات دانشجویی؛
انجمن‌های علمی دانشجویی (آمار، زیست، آبادانی روستا، …)؛
ستادهای فرهنگی؛
ادارات فرهنگی.

برند دانشگاه شهید بهشتی
برند دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.

آشنایی با دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل و نسبت به برگزاری دوره های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام می کند.

این دانشگاه، تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود. هدف دانشگاه علمی کاربردی، فراهم آوردن زمینه مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

دانشگاه علمی کاربردی، مسوولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانی های کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاری های کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی کاربردی را بر عهده دارد.

این دانشگاه دارای ۳۱ واحد استانی و نزدیک به ۱۰۰۰ مرکز آموزشی در سطح کشور است و در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به دو روش ترمی و پودمانی با آزمون های مجزا دانشجو می پذیرد. آموزش ها در مراکز آموزشی مورد تأیید انجام شده و واحدهای استانی وظیفه نظارت و هماهنگی این مراکز را بر عهده دارند.

اهداف آموزشهای علمی کاربردی

۱- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه(صنعتی، نظامی و دانشگاهی) و گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور.

۲- ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه.

-۳فراهم سازی زیر بنای مناسب به منظور بکارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در حل مسائل کاربردی.

-۴ زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین.
انواع نظام های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی :
الف- کاردانی فنی

ب- کاردانی حرفه ای

ج- کارشناسی حرفه ای

د- مهندسی فناوری

ه- کارشناسی حرفه ای ارشد

و- مهندسی فناوری ارشد

پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی-کاربردی به سه صورت صورت میگیرد:

۱- از طریق آزمون ورودی دانشگاه جامع علمی- کاربردی (نظام ترمی):
پذیرش در نظام ترمی دانشگاه جامع علمی- کاربردی در سه مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته در دو سهمیه شاغل و آزاد و یک بار در سال (اوایل آذرماه) صورت می پذیرد. آزمون ورودی نیز در دی ماه همان سال برگزار می شود.
– دوره کاردانی: شرط ثبت نام در این دوره ها داشتن دیپلم (چهار ساله نظام قدیم، سه ساله نظام جدید یا دیپلم نظام جدید فنی و حرفه ای یا کاردانش) است و داوطلب با هر نوع دیپلمی می تواند برای هر نوع رشته ای ثبت نام نماید. آزمون دوره های کاردانی علمی- کاربردی شامل آزمون عمومی برای داوطلبان آزاد و شاغل در گروه های آموزشی صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر می باشد. این آزمون به منظور تشخیص میزان آمادگی داوطلبان در زمینه دروس عمومی و در حد کتب دوره سه ساله نظام جدید آموزش متوسط می باشد. مواد آزمون شامل زبان و ادبیات فارسی (ضریب ۴)، فرهنگ و معارف اسلامی(ضریب ۳)، زبان عربی (ضریب ۲) و زبان انگلیسی (ضریب ۲) می باشد. مبنای گزینش دانشجو در هریک از کدرشته های تحصیلی، براساس نمره کل حاصل از آزمون و نیز معدل کل دیپلم که اثر هر کدام پنجاه درصد می باشد و با توجه به صلاحیتهای عمومی داوطلبان و در دو سهمیه شاغل و آزاد و نیز اولویتهای بومی بودن و شاخه تحصیلی مرتبط و غیرمرتبط و سهمیه ایثارگران صورت می گیرد. پذیرفته شدگان در اواخر بهمن همزمان با شروع ترم دوم سال تحصیلی وارد دانشگاه می شوند.
– دوره کارشناسی پیوسته: شرط ثبت نام در این دوره ها داشتن گواهینامه دوره پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله و یا شش ساله نظری و هنرستان) است. آزمون دوره هـای کارشنـاسی پیوستـه علمی- کـاربـردی شـامـل الف- آزمون عمومی ب- آزمون پایه و ج- آزمون تخصصی می باشد. گزینش دانشجو در هریک از کدرشته ها براساس نمره کل آزمون و با توجه به صلاحیتهای عمومی داوطلبان و بر اساس مصوبات مربوط و به یکی از دو روش متمرکز و نیمه متمرکز انجام خواهد شد.
– دوره کارشناسی ناپیوسته: شرط ثبت نام در این دوره ها داشتن شرایط زیر است:
۱- داشتن مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا داشتن مدرک کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش است. این دسته از داوطلبان می توانند بر حسب ضوابط بدون در نظر گرفتن عنوان مدرک کاردانی یا فوق دیپلم خود و بر اساس علاقمندی به هر یک از رشته های تحصیلی در این آزمون ثبت نام و نسبت به انتخاب رشته مبادرت نمایند.
۲- داشتن مدرک معادل کاردانی منوط به کسب حد نصاب لازم در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل کاردانی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد. این دسته از داوطلبان می توانند در این آزمون ثبت نام و شرکت نمایند و در صورت موفقیت در این آزمون لازم است کارنامه نتیجه آزمون جامع مدرک معادل خود را به همراه سایر مدارک لازم به مرکز آموزش محل قبولی ارایه نمایند.
۳- دارندگان مدرک تحصیلی با ارزش بالاتر از کاردانی(فوق دیپلم) حق شرکت در این آزمون را ندارند. تبصره: دارندگان مدرک معادل کاردانی (معادل فوق دیپلم) مشمول ماده ۲۷ آیین نامه آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی مصوب اسفند ماه ۱۳۶۹ شورای عالی برنامه ریزی سابق که براساس مصوبه جلسه ۳۰۸ مورخ ۱۲/۹/۱۳۸۴ شورای عالی مذکور عنوان معادل از دانشنامه آنان حذف شده است می توانند در این آزمون شرکت نمایند.
۴- داشتن شرایط اختصاصی اعلام شده توسط هریک از مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی-کاربردی که در دفترچه راهنمای آزمون درج می گردد.
۵- پذیرفته شـدن در آزمـون ورودی: آزمون دوره هـای کـارشناسی ناپیوستـه علمی- کـاربردی شامل الف- آزمون عمومی ب- آزمون اختصاصی در حد سرفصل های مصوب دوره های جدید کاردانی می باشد. (دسترسی به سرفصلهای دروس مصوب از قسمت “برنامه درسی و مواد آزمون” سایت واحد استانی امکانپذیر می باشد).گزینش دانشجو در هر یک از کدرشته های تحصیلی براساس نمره کل اکتسابی و اولویت انتخاب رشته از بین داوطلبانی که حدنصاب نمره علمی لازم را کسب کرده اند و با توجه به صلاحیت های عمومی داوطلبان و براساس مصوبات مربوط و به یکی از دو روش متمرکز و نیمه متمرکز انجام خواهد شد.

۲- دوره های کاردانی علمی- کاربردی پودمانی (نظام پودمانی):
پودمان تعدادی واحد درسی مربوط به یک تخصص یا مهارت است. “دوره کاردانی علمی- کاربردی پودمانی” از مجموعه پودمانهای عمومی، پودمانهای پایه، پودمانهای تخصصی و کارآموزی تشکیل می شود. جمع پودمانهای این دوره بین هشت تا دوازده پودمان، مشتمل بر ۷۲ تا ۷۵ واحد آموزشی و ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت آموزشی است و دانشجو موظف است ظرف مدت ۳ تا ۶ سال آنها را بگذراند. ثبت نام این دوره ها دو نوبت در سال (شهریور و بهمن ماه) صورت می گیرد. متقاضیان می بایست در زمان مقرر با مراجعه به دفاتر پستی سراسر کشور، دفترچه های ثبت نام را دریافت نموده و به صورت اینترنتی از طریق پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. شرط ثبت نام در این دوره ها داشتن دیپلم (چهار ساله نظام قدیم، سه ساله نظام جدید یا دیپلم نظام جدید فنی و حرفه ای یا کاردانش) است و داوطلب با هر نوع دیپلمی می تواند برای هر نوع رشته ای ثبت نام نماید. پذیرش دوره های کاردانی علمی- کاربردی پودمانی در چهار گروه آموزشی اصلی صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر صورت می پذیرد و هر گروه آموزشی براساس ماهیت رشته های مندرج در آن از چند زیرگروه آموزشی مجزا تشکیل می شود. هر داوطلب براساس میزان علاقه مندی خود به رشته های تحصیلی و با توجه به شرایط اختصاصی هر یک از مراکز آموزشی منحصراً می تواند در یکی از چهار گروه آموزشی اصلی برابر ضوابط شرکت نماید. داوطلب آزاد پس از انتخاب گروه آموزشی مورد نظر مجاز به انتخاب حداکثر سی کدرشته تحصیلی برحسب علاقه در گروه آموزشی انتخابی خود می باشد. داوطلب شاغل پس از انتخاب گروه آموزشی و زیر گروه آموزشی صرفاً مجاز به انتخاب حداکثر سی کدرشته تحصیلی مرتبط با زمینه شغلی خود از زیرگروه آموزشی انتخابی خود می باشد. پذیرش در این دوره‌ها بر اساس معدل کل دیپلم و با توجه به اولویت‌های بومی و غیربومی، سهمیه شاغل، آزاد و ایثارگر و مرتبط بودن نوع دیپلم به رشته درخواستی انجام می‌شود. همچنین داوطلبان مرد می بایست دارای کارت پایان خدمت یا معافیت باشند لذا در این دوره ها معافیت تحصیلی برای آقایان صادر نمی شود. پس از بررسی درخواستها توسط سازمان سنجش آموزش کشور نتایج پذیرش اعلام می شود. پس از قبولی، چنانچه دانشجو همه پودمانهای دوره آموزشی پودمانی را طبق برنامه مصوب وزارت و براساس آیین نامه آموزشی پودمانی در مدت مجاز و با موفقیت بگذراند،‌ پس از توفیق در “آزمون جامع دوره کاردانی علمی- کاربردی پودمانی” (که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود) دانش آموخته آن دوره شناخته شده و موفق به دریافت مدرک کاردانی علمی- کاربردی در رشته ذیربط می گردد.

۳- دوره کاردانی علمی- کاربردی پودمانی غیرحضوری مدیریت خانواده: پودمان تعدادی واحد درسی مربوط به یک تخصص یا مهارت است. ثبت نام این رشته دو نوبت در سال (شهریور و بهمن ماه) صورت می گیرد. داوطلبان پس از مطالعه دفترچه می‌بایست به سامانه ثبت‌نام اینترنتی دوره کاردانی پودمانی غیرحضوری مدیریت خانواده به آدرس http://reg.uast.ac.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. یک ماه پس از ثبت نام داوطلب باید جهت اطلاع از ثبت نام قطعی خود دوباره به سایت مراجعه و از ثبت نام خود اطمینان حاصل کند سپس برای تهیه کتابها به واحد استانی مراجعه نماید. ضمناً دانشجویان دوره های قبلی مدیریت خانواده نیز همانند داوطلبان جدید باید هر بار دفترچه گرفته و ثبت نام کنند. این دوره شامل ۱۶ پودمان (۸ پودمان اجباری و ۸ پودمان اختیاری) با رویکردهای مهارتی متنوع است که که دانشجو برای فارغ التحصیلی می بایست ۱۱ پودمان شامل ۸ پودمان اجباری و ۳ پودمان اختیاری را با موفقیت بگذراند